Tuesday 11 October 2016

BENGKEL PENGURUSAN VLE ADMIN PKG DAERAH MACHANG

27 - 28 SEPTEMBER: Pusat Kegiatan Guru Daerah Machang telah mengadakan Bengkel Pengurusan VLE Admin. Pegawai Teknologi Pendidikan BTPN Kelantan, En. Muhamad Abdul Sarid bin Said telah dijemput sebagai penceramah bagi bengkel tersebut. Seramai 40 orang peserta dan 5 orang PTP telah mengikuti bengkel tersebut.

Pengisian bengkel selama 2 hari antaranya ialah proses import data APDM ke dalam Frog VLE, tambah dan edit kelas, menambah pengguna baru, menukar kata laluan, menyahaktif pengguna, update kelas dan export data pengguna. Selain itu, peserta juga didedahkan penggunaan data analitik bagi memudahkan admin memantau penggunaan VLE di kalangan guru atau murid menggunakan Modul CHEF 1. Manakala pada hari kedua pula peserta didedahkan mengenai perancangan dan perancangan untuk membudayakan penggunaan VLE untuk warga sekolah. Memantau tugasan dan laman PdP yang dibangunkan oleh guru serta memantau guru-guru dan murid yang aktif menggunakan Frog VLE. Peserta juga dibimbing untuk mengira peratus KPI VLE murid masing-masing.

Antara masalah yang dikesan sepanjang bengkel ialah capaian internet menggunakan 1 ZOOM tidak dapat menampung bilangan peserta yang ramai. Selain itu, terdapat beberapa orang peserta tidak dapat log in sebagai admin disebabkan kata laluan yang salah. Dapatan masalah pada hari pertama, satu ZOOM lagi ditambah (ZOOM TM GO) untuk melancarkan pelaksanaan bengkel dan hands on.

Hasil bengkel:
*Peserta dapat membuat proses import data APDM ke dalam Sistem Frog VLE
*Peserta dapat menambah kelas
*Peserta dapat mengubahsuai/ menamakan semula kelas dan Kumpulan
*Peserta dapat menambah pengguna baru.
*Peserta dapat menukar password admin atau pengguna
*Peserta dapat melakukan proses export pengguna
*Peserta dapat melaksanakan pemantauan melalui analitik - Pemantauan Laman, Tugasan dan Pengguna.
*Peserta dapat merancang pelan tindakan bagi membudayakan penggunaan VLE dalam PdP di sekolah masing-masing.


EmoticonEmoticon